SWeeT JaLiNaN KaSiH TerBiNa.....

Wangian Kasturi Al-Khausar (yang sakit dirawati yang sihat dilindungi)

Thursday, May 19, 2011

Ape Pilihan kamu...... Jawablah kamu ye....

assalamualaikum.....

ari ni baru sempt nak buat entry baru....
semalam ade hal yang tidak dpt dielakkan....
Cik NY ... knape skema sgt ari ni ye....
whateverlah....
tak tau knape hri ni nak wat pasal pilihan pulak....
bukan pilihan rye ye tp pilihan yang kte pilih untuk khdpnn kte....
ape lg layan........

1. Antara Syurga dan Neraka mne korang pilih....
- mesti ramai pilih nak masuk syurga walau kte tau y kte ni x layak
* syurga y mne kte nak masuk....
1.Firdaus
2.Syurga ‘Adn
3.Syurga Na’iim
4.Syurga Na’wa
5.Syurga Darussalaam
6.Daarul Muaqaamah
7.Al-Muqqamul Amin
8.Syurga Khuldi

- ade ke orang ckp nak msuk neraka..... tak nak tapi tgk cre mcm nak .....
pintu2 neraka....
1.Neraka Jahannam
2.Neraka Jahiim
3.Neraka Hawiyah
4.Neraka Wail
5.Neraka Sa’iir
6.Neraka Ladhaa
7.Neraka Saqar
8.Neraka Hutomah

2. Antara dosa dan pahala mne korang pilih.....
- mesti korang akan pilih pahala btul x .....
- ade y nak dosa ke... rsenye smua x nak.... kalau nak tu maknenye imannye sakit
Ape korang buat dalam hidup korang nak dpt pahala.....

3. solat sendiri atau solat berjemaah atau malas solat...
- kalau solat alhamdulillah
- kalau tak solat nauzubillah
- berapa kali kamu solat dalam 1 hari , ckup x ?
- untk lelaki berapa kali kamu solat berjemaah di masjid ( setiap waktu , setiap hri tp x cukup 5 waktu , 1mnggu/1kli , 1thn/2 , or tak pernah pegi langsung.....

4. Puasa ke tak puasa mse bulan ramadhan
- perasaan bila tiba ramadhan... ( suke nak raye ke suke dapat gnjrn mlkkn ibadah)
- klau tak puase rmai yang uzur ke buat2 uzur..
- klau puase x larat nak keje ( melainkan mndtngkn kmdrtn )
- dah puase tu jgn buat dosa plak ye....
- bersiap sedia nak menyambut ramadhan wat lthn dengan puase sunat rejab n syaaban
ape agknye dlm kepala korang ye

5. Antara menolong org n membiarkan orng y memerlukan.... mne korang selalu buat....
- rsenye segelintir je y tlg dgn ikhlas n tulus
- rmai tlg sebab nak orng pndang kebaikkan dia ( segelintir sbb nak tutup kjhtn )
- ade jgak org y nak mngjr populariti semua nak tunjuk kat media....
- ade y langsung tak pandang pun....
korang dalam golongan mne ye....

6. Antara menutup aurat n membuka aurat mne kamu pilih...
- skrng ni rmai tak y menutup aurat dengan sempurna..... jwb lah sendiri
- rmai y mnutup aurat tp hakikatnye telanjng..... rsenye kamu tahu....
- rmai y skdr mngikut trend bkn mngikut syariat btul tak....
- cbe tnye diri knape kamu tutup aurat n tak tutup aurat.... jwp dgn diri...
sorry gambar x clear... serch je kat google

7. Hiburan mne yang paling penting buat kamu ...... hiburan mendidik jiwa ke hiburan merosakkan jiwa.....
- jwb je sejujurnye ( rmai y ckp 50/50 seimbang ke......)
- korang ske tak pegi mjls ceramah agama , mjls ilmu , mjls pengisian rohani n dll
- korang ske tak pegi konsert , parti , pesta n dll
- seandainya crmh n konsert dibuat pade wktu y sme , tmpt y berlainan mne kmu plh
- majalah/ buku ape yang korang ske bce n melanggn agknye ye.......
- skang dah tau jwpnnye kan ( fikir2 kan lah )

cukup lah 7 soalan dlu ni ... ( ade mse Cik NY smbg lg soalan2 ni)
ape agknye dlm fikiran korang n y korang pilih ye... bersoal jawab je dgn diri
lpas jwb semua soalan tgk blik soalan y terdahulu n nilaikan semula....
sme2 lah kte muhasabah diri kte balik.....
Cik NY pun bukan baik sgt....
sekadar mengingatkan antara kte....
selamat bermuhasabah diri ye semua....

knape Cik NY buat entry ni agknye...
ksdrn sudah mkin berkurangn sbnrnye....
Cik Ny sendiri pun sme...
mkin leka n lalai.....
mrilah kte sme2 memperbaiki diri

sekian sje dari Cik NY...
nantikan entry berikutnye kalau sudi ye...

wassalam.... 'ape pilihan y tepat '

4 comments:

sobri yaacob said...

fikiran dan akal...allah brikan..cma lakukan tindakan saja lg...
nice entry :)

p/s: sory er..kalau boleh word verification..tlg hpuskan sng nak bg kmen ...tq...smlat berblogging

Ustaz Azrai said...

:).. nice info..

saifulhamdan said...

bagus entri cm ni.teruskan berdakwah..



p/s: jemput suma ke blog sy tgh cr bloger untuk bloglist sy.joint segmen

Cik NY said...

trima kasih semua.... Cik NY masih berusaha untuk memperbanyakkan entry berunsurkan dakwah..... doakan Cik NY ye.....