SWeeT JaLiNaN KaSiH TerBiNa.....

Wangian Kasturi Al-Khausar (yang sakit dirawati yang sihat dilindungi)

Tuesday, June 7, 2011

kAwAn itu LAwAn , LAwAn itu kAwAn...... ????????

Assalamualaikum.......

kenape wat muke pelik ??????
owhhhh..... pasal tajuk ni.....
nampak pelik sangat ke ayat ni....
rsenye ade yang dah x pelik kan.....

korang jgn pelik ye....
bukan ape.... nilah hakikat sebenarnye tau.....
cuba korang imbau kembali kenangan dengan kawan dan lawan ......
wat mcm budak ni.....


selalunye kan....... kalau kte mintak pendapat tetang diri kte mesti kawan kte akan cakap perkara baik-baik je..... siap puji memanjang...... klau korang wat slah pun dia mcm wat2 x nampak je..... padahal nampak jelas......

x pun dorang ni tutup je mulut ble nampak korang wat salah.....
betul x...... kalau mcm tu bukan kawan lah nmenye kan..... tp sebenarnye adalah lawan..... membiarkan kita terus melakukan kesalahan itu kan satu kesilapan knape nak tutup mulut plak.... susah ke nak terus terang.... atau sebenarnye takut kawan tu lari .... dah x nak kawan kte.... kcik ati n mcm2 lah....

cbe klau lawan kte...... semua kesalahan kita  dia nampak.....

pastu cakap straigh to the point.... pehhh pedih der klau dengar.....
tp hakikatnye kte dapat menyedari kesalahan kita dan memperbaikinya.....
bukan itu ke yang sepatutnye seorang kawan buat.....
dan skang lawan tu jd kawan kte sebenarnye....

korang perasan tak perkara ni...... setuju tak pendapat Cik NY........
kadang2 kte ni ramai kawan..... tapi kita masih rse mcm x de kawan....
tau sebab ape....... sebab kawan kte tu adalah lawan kte...... kdng2 kte x rse pun kehadiran kwn kte tu wlaupun dia ni ade kat sebelah kte....
klau tak... takkan ade peribahasa 'KAWAN MAKAN KAWAN'

ingat ni .......
kawan itu hanye kawan dan tetap kawan walaupun lawan......
sebenarnye yang kita perlu ada adalah Sahabat.....
dan kadang2 lawan kita tulah akan menjadi sahabat kita kelak....
dan kdngkala kawan kita tu pula akan menjadi lawan kita.......


tu je nak share.....
tu semua adalah pendapat Cik NY.....
Sekian saje dari Cik NY......
wassalam...... 'lawan itu kawan,kawan itu lawan'

3 comments:

FaRiA EyToNeZ said...

btul..kdg2 kte xckp kburukan kwn kte sbb tkot hbungan kte jd xbaik..tp sbnrnye tulah yg dpt mmprbtulkan lg hbungan prsahabatan..

Liza @ Adzriel AB said...

ada kawan yg selalu dengar aje walau pun kita salah sebab kita sendiri cepat melenting bila dibangkang. mmg susahlah nak dpt kawan yg benar2 jujur krn sikap kita sendiri yg tak boleh ditegur.. yg terpujinya walau pun kawan tu tak suka, bukan sifatnya suka jaja cerita buruk kita. cuma dia buat dek aje. opss..

man yusoef said...

lebih suka minta pendpat dgn kwn yg suka mengkritik...kat situ dpt rasa kejujuran..huhu..tp bukan kritik yg tak de kaitan la