SWeeT JaLiNaN KaSiH TerBiNa.....

Wangian Kasturi Al-Khausar (yang sakit dirawati yang sihat dilindungi)

Monday, February 21, 2011

KESEDARAN YANG TERLEWAT....

Sepanjang hayatku..
aku leka....
aku lalai....
aku sesat...
aku terlalu mengejar dunia fana...
aku terlalu mengejar kemewahan...
aku terlalu mengejar kesempurnaan....
sehingga aku hilang pedoman.....
tapi...
ALLAH telah menentukan segalanya
pelbagai musibah datang bertimpa-timpa,
sebagai peringatan terhadap ku....
tapi aku masih tidak menyedarinya....
aku terus tersesat jauh dalam dunia yang terang....
aku tidak mempedulikan insan yang cuba untuk merubahku...


sampai satu saat....
duniaku tiba-tiba menjadi gelap....
aku tidak dapat mencari cahaya yang terang lagi..
kerna aku sudah tidak ada lagi di dunia yang fana ini....

Seandainya masih ada hari esok....
tidak akan aku persiakan setiap saat yang aku perolehi....
akan aku manfaatkan agar duniaku disinari dengan cahaya keimanan....
akan ku curahkan segala ilmu yang aku perolehi agar mereka tidak ketandusan ilmu...
akan ku korbankan keseluruhan hartaku untuk mempertahankan ISLAM...

Seandainya tidak ada hari esok
akan ku kaut segala kebaikkan yang ada dihadapan mataku ...
akan ku tinggalkan segala kejahatan yang cuba untuk menarikku....
akan ku kerah keringatku untuk menabur bakti pada masyarakat...
akan ku lakukan perkara yang dapat menebus segala kejahatan yang telah aku lakukan..



seandainya masih ada waktu untuk pengharapan....
aku mengharapkan keampunan daripada ALLAH,
aku mengharapkan keampunan daripada IBUBAPA ku,
aku mengharapkan keampuanan daripada SAUDARA - MARA ku , 
aku mengharapkan keampunan daripada TEMAN dan SAHABAT ku ,
aku mengharapkan keampunan daripada mereka yang pernah aku sakiti.....


seandainya tiada kemaafan maka gelaplah kehidupanku...
tiadalah ketenangan bagiku...
tiadalah kegembiraan yang diriku harapkan....
hanya seksaan yang dahsyat menanti...
hanya raungan kesakitan yang akan kedengaran....

jika aku menyedari sejak dari awal...
akan ku berubah menjadi seorang insan yang berguna...
seorang insan yang mematuhi segala peraturan agama....
seorang insan yang menjadikan agama sebagai cara hidup....
tapi itu semua sudah  terlewat...
kerna kesedaran itu datang tatkala nyawa hampir meninggalkan jasad....



No comments: